11 12 2011

KİT MIÇO...

KİT MIÇO Kendırçı mehlesının, ipe sapa gelmez bitırım, kırnaz ve fetbaz bi delıkanlısıydı; "KIT MIÇO..!"Mehlenın aşağı kısmınde; Piyarbaşı, cegırlı camısı ve Dabağğana yolında, akıl almaz düzenbazlığlar yapardı. Envvaii' türlı madrabazlığlarnan, güldırır ve eglendırırdı insanları. Kövlerden, şehere gelen arab vatandaşlarımız, öglerınde; saman, çırçop, tezzek, kesmük ve kurı biyan yüklı eşşeklerınen, bu çaybaşı yolından geçerağ, sultan hemamı meydanına, satmağa gıderlerdı. Mıço bunnarı uzağtan gördımı; bi köşiye sinerağ, pusıya yatardı. Arab ve eşşegı, yağlaştı mı "MIÇO"cin kımın fırlar, onnarı korğıtırdı. "MIÇO" dan korğan eşşek gerı gerı kaçmağa başlar, fıskelerdı yaramaz "MIÇO"yı. Eşegın sehebı bızım arab, cin küfır olırdı. Araplar, "MIÇO"yı tanırlardı. Ne mal oldığını bılırlerdı. "MIÇO" ğançı, onnarda bı yolın dayimi yolçılarıydı."MIÇO"ya küfırın bini bi parıya, verıp verıştırırlerdı. (Veli MIÇO;" ıntı meynük"" ıntı kelp'el süg" "Allah Ehdım Bet'eek""MIÇO"yın umırındadı zankı."İRHEM EBBÜYÜK" DİYE CEVAB VERIRDI.(BABAYIZA REHMET). Egılırdı arabın elını öper, yağçılığa başlardı. Komiklığı'nan arabın göynünü almağa çalışırdı. Arab; "YA SABUR YA ALLAH" Çekıp yolına devam ederdı zavallıcığazım. "MIÇO" elınde buz kesme bışkısı, tağta sandığın üstıne koydığı buzını satmağa devam ederdı."MIÇO", Mehle uşağlarına rendeleyerağ yaptığı karlamacı satardı. Dedığ ya: "MIÇO" çıtırığın tekı, her yol vardı herıfte. Ayniyacağiz; dilden sölemağ lazımsa; cığarasına ot bıle koyar içerdı, sıvağın orta yerınde, eşke... Devamı

10 12 2011

Müzik Kokteyl

                                                              ... Devamı

08 12 2011

Tütüncü.

Tütüncü-Murat Taş-Çelikhan     Bu tartıyı sonradan aldım. Asıl işim tütüncülük. Avradı gömünce eve sığmaz oldum. Evladın var mı? Gız mı? Allah'ın sevdiği kulusun. Benimkiler erkek oldular da bir halta mı yaradılar. El-gızının sözüne kanıp el oldular gardaşım. “…” “Eh işte! Bin bereket. Çalışmayınca olmuyor, gardaşım. Sofraya dört ekmek geliyorsa, biri benim. Buyrunnn! Tartalım! Tütünnn!.. Ne diyorduk? Hı, ekmek! Allah kimseyi ekmeksiz koymasın. Kursak bu. Meret vakti geldi mi istiyor. Yoktan anlar mı? Siz deminize şükredin. Biz neler gördük neler? Ta askerliğe kadar şu kursağımın doyduğunu bilmem. Karnında bir sancı… Şükür bahar, yaz aylarına. Doymasan da aç kalmazsın. Niye? Çünkü gardaşım, kıvırcık çıkar, yemlik çıkar, göbelek çıkar… İster öyle ye, ister haşla… Un bulduk mu anam katmer yapardı. Leğende kömbe yapardı. Teee! Şimdiki yemeklerde öyle lezzet ne arar? Niye dersen, çünkü gardaşıma söyleyeyim, bereketi yok. Bakıyorsun ekmeğe, oyyy, can kurban! Ama tadı madı… Eskiden avratlar saca hamuru çaldığında kokusu ta… Buyrunnn!” “Ne kadar?” “Torbası sekiz gayme.” “Nasıl?” “Ooo, has! “ “Rengi?” “Halis Çelikhan gardaş.” “…” “Yürü lan dürzü! Ne bilirsin tütünün hasını. Sen git eşeğin fışkısını iç… Ne diyorduk? Hı, lezzet yok valla. Neyse. Kursağın şerrinden koruyor ya… Kışın? Kış bir zulüm ki zulüm! Ayağında yok, sırtında yok, kursağında yok. Ne mi yerdik? Yazdan kışa ne biriktirdiysek. Kışın ortasında zahiren biterse öldün demektir. O zamanlar böyle değildi. Herkes herkese el uzatırdı ama... Devamı

07 12 2011

Kültürel Miras Ş.Urfa

            İnanç Turizminin Başkenti Şanlıurfa KÜLTÜREL MİRAS-UYGARLIĞIN DOĞDUĞU ŞEHİR-ŞANLIURFA     ... Devamı

07 12 2011

Celal Güzelses

(((D.Bakır'lı Celal Güzelses)))   D.Bakır'lı-Celal Güzelses-Yaş Destanı D.Bakır'lı-Celal Güzelses-Ağlama Yar Ağlama   Devamı

06 12 2011

Tatlıses Müzesi.

Tatlıses Müzesine Yoğun İlgi Şanlıurfa'da yaklaşık 40 gün önce açılan İbrahim Tatlıses Müzik Müzesine yerli ve yabancı turistlerin yoğun ilgi gösteriyor... Şanlıurfa'da yaklaşık 40 gün önce açılan İbrahim Tatlıses Müzik Müzesi'ne, yerli ve yabancı turistlerin yoğun ilgi gösteriyor. Müziğe dair her ayrıntıya yer verilen müzenin geçmişte Urfa'da halk arasında ''müziğin kalbinin attığı yer'' olarak nitelendirilen ve ''Yasin'in Kahvesi'' olarak bilinen tarihi bir binada faaliyetini sürdüren müzede, geçmişten kalma çok sayıda radyo, plak ve diğer müzik enstrümanlarının da sergileniyor. Şanlıurfa Belediyesi Konservatuvar Birimi Müdürü İsmail Altungöz, müzenin ilerleyen dönemlerde şehir turları kapsamına alınmasının da planlandığını belirterek, şunları kaydetti: ''Müzemizi açalı henüz birkaç ay olmasına rağmen ciddi bir ziyaretçi potansiyeliyle karşılaştık. Buraya Şanlıurfalı hemşehrilerimizde büyük ilgi gösteriyor. Şanlıurfa müziğinin, geçmişten bugüne kadar hikayesi, nelerin yapıldığı, usta okuyucuları gibi bugüne kadar ulaşan hikayeleri müzemizde ziyaretçilerimize anlatmaya çalışıyoruz. Tarihte Urfa müziğine büyük emekleri geçenlerden öne çıkanlar arasında yer alan Mukim Tahir, Kazancı Bedih ve İbrahim Tatlıses gibi 11 müzisyenimizin mumyaları da burada sergileniyor. İlerleyen dönemlerde daha da aktif bir şekilde müzemizin ziyaretçi alabilmesini sağlamak için müzemizi şehir turları kapsamında gezilen yerler arasına katılması için çalışmalarımız var.'' MÜZE GENİŞLETİLECEK Altungöz, müzede Urfa müziğinin geçmişten b... Devamı

02 12 2011

Urfa'lı Sanatçılar

 Seyfettin Sucu...  http://www.turkulerdinle.net/v293-Seyfettin-Sucu.html Mehmet Özbek http://www.youtube.com/results?search_query=mehmet+%C3%B6zbek&oq=mehmet+%C3%B6zbek&aq=0&aqi=g10&aql=&gs_sm=c&gs_upl=5984l13359l0l15953l12l12l0l1l1l0l360l3250l2-6.5l11l0 İbrahim Tatlısers http://www.turkulerdinle.net/v13-Ibrahim-Tatlises.html   Kazancı Bedih   http://www.youtube.com/watch?v=PtPvwtPOxXA Abdurrahman Kepekçi http://www.youtube.com/results?search_query=abdurrahman+kepek%C3%A7i&aq=f/ Halil Sezgin http://www.youtube.com/results?search_query=halil+sezgin&aq=f/ Urfa Sıra Geceleri http://www.youtube.com/results?search_query=urfa+s%C4%B1ra+geceleri&aq=f/ Nuri Sesigüzel http://www.youtube.com/results?search_query=nuri+sesig%C3%BCzel&oq=nuri+sesig%C3%BCzel&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3969l11032l0l11532l14l14l0l6l6l0l391l1594l0.1.3.2l6l0 Halil Kendirli http://www.youtube.com/results?search_query=halil+kendirli&oq=halil+kendirli&aq=0&aqi=g10&aql=&gs_sm=c&gs_upl=131141l139578l0l144547l27l19l0l7l7l2l313l2326l0.4.2.4l12l0 Bakır Karadağlı http://www.youtube.com/results?search_query=mehmet+bak%C4%B1r+karada%C4%9Fl%C4%B1&oq=bak%C4%B1r+karada%C4%9Fl%C4%B1&aq=1m&aqi=g1g-m1&aql=&gs_sm=c&gs_upl=469546l476359l0l481031l15l15l0l0l0l0l344l3735l0.3.10.2l15l0 ... Devamı

01 12 2011

Urfa Linkleri

1-sanliurfa.gov.tr. 2-sanliurfa.bel.tr. 3- Urfa San.tic. Odası 4- Surkav 5- Ş.urfa Kültür Müd. 6-meteoroloji 7- Ş.urfa Müft.ğü 8-Ş.urfa Emn. Müd.ğü 9-abuzerakbiyik 10-gaphaber.com 11-Gülizar konuk 12-urfa.net 13-sanliurfa.com 14-urfasanat.com 15-urfadepo 16-www.urfahaber.com 17-urfakent haber 18- İbrahim Tatlıses 19-Harran Üniversitesi 20-gaphaber.com 21-cevahir konuk 22-urfa.net 23-urfasanat 24-urfa iş 25-urfa.8m 26- Şanlıurfaspor 27- Şanlıurfa Halk Oyun. 28-urfa times 29 - Sembol Gazetesi 30-Ş.Urfa tarım Müd. 31- Güvercin 32 - Ş.urfa Sağlık Müd.ğü 33 - Ş.urfa Vergi D. Bşk.lığı 34 - Urfa Cesur 35-Tatlıses Turizm 36-Urfa'da Satranç 37-Urfa İlan 38-Objektif Ajans- 39-Ajans Urfa 40-milli emlak 41-Urfa Press 42-Yıldız Konuk Evi 43-Urfam.Uzbuz 44-Yergi 45-Şander-Ankara ... Devamı

01 12 2011

Dersim'de Olanlar.

ÇOK GENİŞ VE KARMAŞIK İNSAN TOPLULUKLARINDAN OLUŞAN ANADOLU COĞRAFYASINDA, DERSİM VE DERSİMDE OLUŞAN OLAYLARIN TEK TARAF VE TEK SEBEBİ YOKTUR DİYE DÜŞÜNMEK EN DOĞRU OLANIDIR. ORTA ÇAĞIN İLKEL KOŞULLARINDA YAŞAYAN DERSİM HALKI, KATI -TUTUCU VE KENDİLERİNE ÖZGÜ ÖRFSEL VE DİNSEL MOTİFLERLERLE ÖRÜLMÜŞ BİR AĞ SARMALININ GİRDABI İÇERİSİNDE BULUNMAKTAYDILAR.OSMANLI'DAN BAŞLAYARAK, BİR ÇOK SEBEPTEN DOLAYI EĞİTİMSİZ VE YOKSUL BIRAKILAN DERSİM HALKI, ORADA EGEMENLİKLERİNİ, HALKIN ÜZERİNDE BİR BASKI ARACI OLARAK KULLANAN SEYİTLER, AŞİRET BEYLERİ, ŞEYHLER, AĞALAR, DEDELER  ALT TABAKA YOKSUL HALKI KENDİLERİNE KUL HALİNE GETİRMİŞLERDİ. BU BASKI GRUPLARI, HER DÖNEMDE HALKIN ÜZERİNDE ŞİDDETLİ BASKILARINI UYGULAYARAK, HER DÖNEMDEKİ MERKEZİ OTORİTEYE İTAAT ETMEMELERİNİ EMPOZE EDERLERDİ. DERSİMDE; YEREL BASKI GRUPLARI TARAFINDAN ÖYLE ŞEYLER YAPILMIŞ Kİ, HEP ORADAKİ ALT TABAKA ZAVALLI VE ÇARESİZ OLAN HALK MAĞDUR OLMUŞTUR. YANİ; DERSİM'DEKİ EGEMEN SINIFIN YAPTIKLARI ZULÜMLER HER ZAMAN, YEREL DERSİM HALKININ  EZİLMESİNE VE SÖMÜRÜLMESİNE DAYALI CEREYAN ETMİŞTİR. 1-DERSİMDEKİ EŞKİYALIK OLAYLARINI KİM YAPIYORDU..? 2-EŞKİYALIK VE TALAN OLAYLARINI KİM VE KİME KARŞI YAPIYORLARDI..? 3-BASKI GRUPLARININ VE EGEMEN FEODAL GÜÇLERİN GEÇİM KAYNAKLARI NEYE DAYALIYDI..?  DERSİMDEKİ KARGAŞAYI  İYİ ANLAYABİLMEK VE YEREL FEODAL GÜÇLERİN AMAÇLASRININ NE OLUP OLMADIĞINA VAKIF OLABİLMEK İÇİN EN AZINDAN BU BAŞLIKLARIN ANALİZİNE İHTİYAÇ VARDIR. -ANCAK BİR ÜLKE COĞRAFYASINDA; BELLİ BİR BÖLGEDE VE BELLİ BİR KİMLİĞE MENSUP OLAN İNSAN TOPLULUĞUNA DEVLET KANALIYLA YAPILAN ISLAHAT MÜDAHALELERİN EVRENSEL, DEMOKRATİK VE İNSANİ OLMADIĞINA İŞARET ETMEK ZORUNDAYIZ. -EMRİ VERENLERİNDE, EMRİ UYGULAYANLARINDA TARİH KARŞISINDA VE İNSANLIK ÖN&Uum... Devamı

30 11 2011

Altın Kent Şanlıurfa

ALTIN KENT ŞANLIURFA ASIRLARCA ANADOLU YARIMADASI İLE MEZOPOTAMYA DÜZLÜĞÜ ARASINDA GEÇİT İŞLEVİ GÖRDÜ TARİHİ KENT URFA. GELEN GİDEN KONUK KERVANLARA, HALİL İBRAHİM SOFRASINDA AĞIRLADI, İZZET-İ İKRAMDA BULUNDU TEVAZUYLA. BAZEN AĞLAYARAK, BAZEN KONUKLARINI GÜLDÜREREK, ŞENLENDİREREK, MUTLULUK İÇİNDE UĞURLADI ONLARI GURURLA. BİR DERDİ VARDI; LAKİN URFA'NIN SUDAN-SUSUZLUKTAN YANA. SUSUZLUK ONUN KADERİNDE VARDI BELKİ, FIRAT YANIBAŞINDA AKIP GİTMESİNE RAĞMEN. SUYA HASRET KALDI, GÜZELİM TOPRAĞI VE İNSANI TARİH BOYUNCA. HEP BEKLEYE DURDU ÖZLEMLE,HARRAN'A AKACAK OLAN FIRAT SUYUNU. GAP DENİLEN PROJE GERÇEKLEŞTİ YILLAR SONRA. YERALTINDAN AKITILIVERDİ FIRAT'IN SUYU, KAVRULMUŞ HERRAN'A.CANLANDI TEKRAR TOPRAK ANA, CAN VERDİ, HAYAT VERDİ ETRAFINA.YEŞİLLENDİ, ŞENLENDİ DEVEDİKENİYLE KAPLANMIŞ FELHEN. FABRİKALAR KURULDU, BACALAR TÜTMEYE BAŞLADI KALKINMADAN YANA. KIRK YIL ÖNCE BUNLARI DİLLENDİRMİŞTİN MUSTAFA ABİ(M.DİŞLİ). GÜLÜP GEÇEN ZATI MUHTEREMLER OLMUŞTU BU DEDİKLERİNE. AMA ŞİMDİ,KEYİF ÇATMAKTALAR. VARSIN MUTLU OLSUNLAR.MUTLU OLAN İNSANLARIMIZ. BİZ, BUNDAN DA MUTLU OLANLARDANIZ. CUKKADAN YANA İŞİMİZ OLMADI VE OLMAYACAKTIR. RUHUN ŞADOLSUN-NUR İÇİNDE, RAHAT UYU MUSTAFA ABİ. ÖNGÖRÜŞÜN GERÇEKLEŞTİ, TASALANMA .YARİN-AĞYARİN-SEVDAN FIRAT, HERRAN'DA KEF ÇATİ BABO. GÖZİ ARĞADA KALMASIN. SABRİ TEMEL-İSTANBUL   Devamı

24 11 2011

Üç Büyük Usta...

  (((Urfa'lı Üç Büyük Usta)))   Mukim Tahir-Hüsnün Ey dilber Mukim Tahir-Kapuyu çalan kimdir Bekçı Bakır-Duman duman olmuş Kel Hamza-Kışlalar doldu bu gün   Devamı

24 11 2011

Urfa Müziği (Başlıkları tıklayınız.)

Daracık sokakta Kahveciyem zarım Yok Gül Yüzün Dönme Kara Tren Delalım Urfa Müziği-Yahya Çekirge Ben Bir Yakup Urfa'nın Etrafı Mardin kapısı Akşamın arasını gör Öyle sermestemki Mevlam bir çok Diyar Bekır Havar Bu sene Urfa'lıyam Mektebin Bacaları Fadile Çömçe Gelin Yaram sızlar ... Devamı

20 11 2011

Urfa Müzik Kültürü.

PİR'İM; SENİ RAHMET VE MİNNETLE ANIYORUZ RUHUN ŞADOLDUN Şanlıurfa müzik kültürü ve kazancı "BEDİH USTA" (PİR) S. Sabri KÜRKÇÜOĞLU KAYNAK:ABUZER AKBIYIK WEB SİTESİ   Kazancı Bedih-Öyle sermestemki idrak etmezem dünya nedir ? İnsanlık tarihi ile yaşıt olan müzik; ırkı, dini, dili, inancı, toprağı ve bayrağı ayrı insanları aynı ezgide birleştirecek, bir araya getirecek bir güce sahiptir. Günümüze gelinceye kadar çeşitli seyirler ve gelişmeler kaydeden müzik, toplumla etkileşip bütünleşen sanatların başında yer almıştır. Duygu ve düşüncelerin ses, söz ve ezgilerle anlatıldığı bir iletişim aracı olan müzik, aynı zamanda kültürün temel öğelerinden biridir. Düşüncenin ve felsefenin şekillendirdiği, beyinle doğrudan bağlantısı olan bir “gönül dili” olan müzik, aynı zamanda insanlığın ortak malı olarak da görülmektedir. Güzel insanlar, yaşadıkları ortamda “güzellik duygusu” ile güzel şeyler üretirler. Bu güzelliklerden pay almak isteyen insanlar da bu ihtiyaçlarını, üretilen güzel sanat eserlerinden karşılayarak ruhlarını doyurmuş olurlar. İnsan ruhu, duygusu, aklı ve zekâsı, kültürü ve birikiminin ürünü olarak üretilen “güzel müzik eserleri” kuşaktan kuşağa aktarılarak daha sonra gelen insanların duygu ve düşünce dünyalarını oluştururlar. Sanat ve kültür adamları, bir yandan toplumların değerleriyle şekillenir, diğer yandan da yarattıkları eserlerle toplumu etkileyerek şekillendirirler. Halk Müziğimiz de bu süreçte yüzyıllar boyu halkımız tarafından üretilmiş, beğenilerek icra edilmiş, biçimlenmiş, dilden dile, k... Devamı

18 11 2011

TIRNIK MISSO..

TIRNIK MISSO.. ( Tırnık : Urfa çıbanı  sebebiyle burunda oluşan deformasyon)  Sıcak olur Mezopotamya düzlüğü, kasıp kavurur ortalığı, izler bırakır ten’ler üzerinde.Kahve rengine dönüştürür insanların yüzlerini.Sıcaktan yana çaresizdir bölge insanı .Yaz akşamları, serinde yatabilmek için damlarda tahtlar kurular. Gökyüzünde dansederek akıp giden yıldızların seyrine dalıverilir hayaller kurarken. Ne zaman uykuya geçilir fark edilmez yaz akşamları Urfa gecelerinde. Günün kavurucu sıcağından sonra beden serinlemiş ve derin bir uykuya girivermiştir. Habersizdir; pasaportsuz ve de vizesiz , engel tanımadan gelip yüzünün bir bölgesine konacak ve zehrini zerk edecek minik sivrisinekten. Gecenin bir saatinde bu acıyla uyanır sübyanlar, yüzünün bir yerine nakşedilen ve adına sonradan güzellik çıbanı denilecek sivri sineğin ciltte bıraktığı pembe kızartılarla. ”TIRNIK MISSO” bu mikroplu sivrisineklerden nasibini almış yüzlerce çocuktan bir tanesidir. Bu yazımızda , “Mısso” nun öyküsünü yazmaya çalışacağız. Bu öykü ,onlarca gerçek yaşanmış öykülerden bir tanesidir.Şu anda, hayatta ve 90 yaşında olan annemde bu sineklerden nasiplenmiştir . ”Mısso” (Müslüm) Gecenin bir vaktinde sivrinekten darbelenerek acı bir çığlıkla uyanır. - Kız aney burnıma bışe oldı, burnım çoğ aci le. - Nic’oldı burniya oğlım hele gel beriye bağım. -Anne baş uçlarında sönük bulunan gemici fenerini yakıp çocğun burnuna baktığında hafif bir kızartının varlığını görünce, oğlunun sivrisinek tarafından ısırıldığını fark eder ve üzülür. Çünkü bunun sonunda çocuğunun burnunda bir deformasyonun olacağını bilmek... Devamı

12 11 2011

Ş.Urfa'da sivil mimari.

Ş.Urfa'da sivil mimari. |  görsel 1

  Şanlıurfa Sivil Mimari Örnekleri   Şanlıurfa Sivil Mimarisinin Anadolu’da kendine özgü ayrı bir konumu vardır. Bu yapılanma yörenin iklim koşullarına olduğu kadar yüzyıllar boyunca süre gelmiş bir geleneğe de bağlıdır. Buradaki sivil yapılanma İslam kurallarına uygun yaşam biçiminin Kuzey Mezopotamya mimarisi ile bezeme tekniklerinden oluşan bir mimariyi yansıtmaktadır. Bunun sonucu olarak kalın taş duvarlar, düz damlar ve tonozlu kemerlerden oluşan evlerde Osmanlı mimarisinin de etkisiyle sofa ve avlulu yapı tiplerini de ortaya çıkarmıştır. Osmanlı mimarisinin tipik örekleri arasında yer alan harem ve selamlıklı evler burada ayrı ayrı yapılar olarak tasarlanmıştır. Böylece bu iki ayrı yapı aynı avluda bir iç kapı ile birbirlerine bağlanmıştır. Bazı örneklerde ise harem ve selamlık bir duvarla birbirlerinden ayrılmış, sokaktan ayrı kapılarla içeriye girilmektedir. Günümüzde ise bu evler ayrı yapılar olarak düşünülmektedir. Bir bakıma bu tür evler kendilerine özgü birer küçük saray olarak da düşünülmelidir. Dıştan yalın görünümlerine rağmen içeriden zengin bezemeli bir görünüme sahiptirler. Şanlıurfa evleri bazalt taş döşeli dar sokaklara kapalı yüksek duvarlıdır. Bu yapılanmada korunma amacı da ön plana çıkmıştır. Sokağa taşan ikinci katlarda çardak köşk ismi verilen bölümler sokağın büyük bir bölümünü de üstten kaplamıştır. Kabaltı denilen sokağın bir bölümünü örten bölümler Tetirbe olarak isimlendirilen çıkmalarla dışa taşırılmışlardır. Şanlıurfa, Yusuf Paşa Mahallesi Vezir Hamamı doğusun¬daki Zincirli Sokak ile Yıldız Meydanı'nın kuzey¬doğusundaki Yorgancı Sokak&rsqu... Devamı